Jag vill se mer mopedbilar på vägarna

Det är ett förbannat gnällande på mopedbilarna just nu. Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) gnäller högst.  Mopedbilarna ska, menar de, inte få köras utanför 50-skyltarna.

– Den tar ju exakt lika stort utrymme som ett vanligt fordon men kan inte köra fortare än 45 kilometer i timmen. Vilket medför att man  kan få mycket upphinnandeolyckor. De andra bilisterna har svårt att bedöma hastigheten och då blir det bak på körningar, säger Åke Qvarnström NTF (citerat från SVTs hemsida). Man kan hoppas att Åke kör bättre bil än han pratar! ”Mycket upphinnandeolyckor” och ”bak på körningar”! ”På körningar” kanske ska vara ”påkörningar”.  Eller ska det kanske vara ”bakpåkörningar”? Särskrivningen är nog inte Åkes fel! Kanske blir ordet bakpåkörningar ett av 2018 års nya ord?

Jag har själv en mopedbil. Med den ser jag till att alla bilar som ligger bakom mig håller hastigheten på vägar avsedda för högst 30 kilometer i timmen. Den går nämligen bara i 25 kilometer i timmen (eller 30 med lite hemlängtan). 

Man kan ju fråga sig vilka bilar som är de största hoten mot säkerheten i trafiken. Är det någon som ser en Piaggio Ape 50 på bilden nedan? 

Folksam har analyserat 56 000 verkliga olyckor och konstaterar att BMW-förare är de mest olycksdrabbade. Och hur är det med felparkeringar? De som kör Nissan och BMW är de värsta parkeringssyndarna. Det visar statistik på vilka bilmärken som oftast får p-böter.

Så om vi förbjuder BMW – och dessas förare – att vistas i trafiken på vägar med tillåten hastighet över  50 km i timmen så kommer trafiken att flyta betydligt bättre än idag. Man kommer också att känna sig säkrare när man är ute på vägarna. Om vi dessutom förbjuder BMW med förare att framföra sina fordon inom stadsbebyggt område kommer livet i staden att kunna bli riktigt drägligt.

Så kan det se ut om vi tillämpar NTFs logik. Förbjud mera!